Najemcy, którzy ze względu na niski poziom dochodów, nie są w stanie na bieżąco regulować swoich rachunków mieszkaniowych z uwagi na ich wysokość, oraz osoby mające zaległości mieszkaniowe mogą podjąć starania o uzyskanie specjalnej pomocy finansowej w formie dodatku mieszkaniowego. Dodatek jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
O przyznanie dodatku mogą starać się zarówno najemcy posiadający umowy najmu, jak również Ci, którzy zajmują lokal bez tytułu prawnego, oczekując np. na lokal zamienny lub socjalny. Warto wiedzieć, że uzyskanie dodatku mieszkaniowego może być wykorzystane również na spłatę zobowiązań wynikających z zaległości mieszkaniowych. Wnioski rozpatruje Ośrodek Pomocy Społecznej w Świętochłowicach, który po pozytywnej weryfikacji, rozpoczyna przekazywanie środków z dodatku bezpośrednio do MPGL.
Jak ubiegać się o dodatek mieszkaniowy?
Wnioski o dodatek mieszkaniowy dostępne są na stronie Ośrodka Pomocy Społecznej w Świętochłowicach: http://www.ops-sw.pl/informacje/dodatki-mieszkaniowe/pliki-do-pobrania-2.html
Stosowne wnioski można również pobrać bezpośrednio w placówce Ośrodka Pomocy Społecznej w Świętochłowicach, przy ul. Plebiscytowej 3 (pokój 1, Budynek Powiatowego Urzędu Pracy), gdzie po wypisaniu, wnioski należy również złożyć. Z wnioskiem o dodatek mieszkaniowy trzeba udać się do administratora budynku. Musi on potwierdzić takie dane, jak: adres zamieszkania, nazwa i siedziba zarządcy domu, tytuł prawny do zajmowanego lokalu, sposób ogrzewania lokalu i wody, kwota wydatków na mieszkanie za miesiąc, w którym składany jest wniosek.
Zarządca wypełnia oraz potwierdza dodatkowe informacje o lokalu oraz dodatkowe informacje - niezbędne do wydania decyzji. Osoba ubiegająca się o pomoc wypełnia deklarację o wysokości dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy (za ostatnie pełne 3 miesiące poprzedzające miesiąc, w którym składany jest wniosek). Poprawnie wypełniony wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami należy złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej w Świętochłowicach przy ul. Plebiscytowej 3 (pokój 1, Budynek Powiatowego Urzędu Pracy).
Godziny przyjęć wniosków: Poniedziałek - 07:00 - 17:00 Wtorek - Piątek: 07:00 - 15:00 Postępowanie w sprawie przyznawania dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie miesiąca od daty złożenia poprawnie wypełnionego wniosku wraz z niezbędną dokumentacją. Termin ten może zostać przedłużony na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świętochłowice. Składa się je w Sekretariacie Ośrodka Pomocy Społecznej w Świętochłowicach, ul. Katowicka 35, I piętro pok. 202. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.